Goed nieuws voor waterstofprojecten in Nederland

“Waterstof kan een belangrijke rol spelen bij de energietransitie. Daarom is het belangrijk dat we hier nu vast ervaring mee opdoen. De Autoriteit Consument en Markt staat open voor meer proefprojecten met waterstof”, zegt ACM-bestuurder Manon Leijten op de eigen website. 

Ook in Stad aan ’t Haringvliet werken we samen met toezichthouders als de ACM en Staatstoezicht op de Mijnen aan regelgeving rondom groene waterstof. Omdat het hier om een hele dorpskern gaat, is de nodige regelgeving uitgebreider dan bij kleinschalige projecten zoals deze. Alle beloften die het project doet zoals Veilig of anders niet, Betaalbaar en Altijd warm zijn de afgelopen tijd door een klankbordgroep van inwoners, projectpartners, ministeries en toezichthouders doorgenomen.

Inmiddels zijn er al richtlijnen opgesteld voor veilig omgaan met waterstof waardoor alle waterstofprojecten weer een stap verder komen: 

Autoriteit Consument & Markt

Ander nieuws

Innovatieve multifuel cv-ketel kan Stad Aardgasvrij dichterbij brengen

Met een druk op de knop zette een Groningse wethouder de multifuel cv-ketel in werking. Deze innovatieve ketel kan een belangrijke rol gaan spelen in de transitie van aardgas naar andere, duurzame gassen. Ook in Stad aan ’t Haringvliet.   De multifuel cv-ketel is ontwikkeld door vijf partijen: netbeheerder Stedin, gasleverancier GasTerra, energietransitie-expert DNV en

Lees verder »

Projectleider Pieter Verberne stelt zich voor

Pieter Verberne, de nieuwe projectleider van Stad Aardgasvrij, loopt al heel wat jaren mee in het vak. Maar een project als dit heeft hij nog niet eerder onder zijn hoede gehad. Een inwonersinitiatief, vernieuwend en mogelijk baanbrekend in energie-land. Genoeg reden voor Pieter om nu regelmatig af te reizen naar ons eiland. Sinds 1 maart

Lees verder »

Save the date – Informatieavond 6 juli in ’t Trefpunt

Op maandag 6 juli organiseren wij weer een informatieavond in ’t Treftpunt is Stad aan ’t Haringvliet. Tijdens deze avond vertellen wij u over de laatste ontwikkelingen van demonstratieproject Stad Aardgasvrij. Projectleider Pieter Verberne vertelt meer over de ontwikkelingen binnen het project. Ook vertelt hij wat de volgende stappen zijn. Daarna kunt u in gesprek

Lees verder »

Petra ’t Hoen maakt kans op titel Waterstofwethouder van het Jaar

Wethouder duurzaamheid Petra ’t Hoen is genomineerd voor de titel Waterstofwethouder van het Jaar. Met deze verkiezing wil organisator Nederland Waterstofland laten zien welke rol lokale bestuurders hebben bij het sneller uitvoeren van waterstofprojecten. In dit interview vertelt Petra over het waterstofproject Stad Aardgasvrij en hoe Goeree-Overflakkee steeds meer uitgroeit tot een energiehub. Petra ’t

Lees verder »

De energietransitie op Goeree-Overflakkee: de koers, de ambities en de stappen

In Stad aan ’t Haringvliet worden mooie stappen gezet binnen de energietransitie. Maar hoe ziet de energievoorziening op heel Goeree-Overflakkee er over 10, 15 of 30 jaar uit? Is waterstof een oplossing voor meerdere dorpskernen op het eiland? Of zijn andere oplossingen om van het aardgas af te stappen geschikter voor bepaalde dorpen? Welke duurzame,

Lees verder »

Stad Aardgasvrij weer een stap dichterbij – projectteam en inwoners in gesprek tijdens informatieavond in ‘t Trefpunt

Een goedbezochte informatiebijeenkomst over demonstratieproject Stad Aardgasvrij. Ongeveer 45 inwoners van Stad aan ’t Haringvliet kwamen naar ’t Trefpunt. Daar kregen ze informatie over de laatste ontwikkelingen van het waterstofproject. Veel mensen waren vooral benieuwd naar de volgende stappen en of het plan nog steeds voldoet aan de 8 beloften.     Terugblik De avond

Lees verder »