Video: de laatste dag van de draagvlakmeting

De maand juni stemden inwoners en ondernemers uit Stad aan ’t Haringvliet voor of tegen een aardgasvrij dorp vanaf 2025. De eisen van de draagvlakmeting Stad Aardgasvrij waren uniek hoog: minimaal 70% moet voor stemmen, alleen dan gaat het project verder. Niet stemmen wordt geteld als nee-stem.

En dan komt op vrijdag 30 juni het moment van de uitslag. De zenuwen in de zaal waren voelbaar. Tot het verlossende woord van wethouder Jaap Willem Eijkenduijn kwam: “Ik mag u feliciteren. 77,6% heeft voor een aardgasvrij Stad aan ’t Haringvliet vanaf 2025 gestemd!” Voor hem zitten de Tafelaars, een groep inwoners die het initiatief Stad Aardgasvrij startte, die duidelijk geëmotioneerd was bij het horen van de uitslag. “Het doet me veel,” vertelt Laurens, één van de initiatiefnemers. “Je doet het met een heel team. En als je dit als resultaat hebt, is het het allemaal waard geweest.”

Bekijk hier de video over de uitslagenavond van de draagvlakmeting.

Het projectteam gaat nu verder om de beloften richting de inwoners en ondernemers uit het dorp om te zetten naar garanties. Als dat lukt, gaat de collectieve overstap naar groene waterstof door. Woningeigenaren kunnen dan ook kiezen voor een eigen aardgasvrije oplossing zoals een warmtepomp. 

Ander nieuws

Innovatieve multifuel cv-ketel kan Stad Aardgasvrij dichterbij brengen

Met een druk op de knop zette een Groningse wethouder de multifuel cv-ketel in werking. Deze innovatieve ketel kan een belangrijke rol gaan spelen in de transitie van aardgas naar andere, duurzame gassen. Ook in Stad aan ’t Haringvliet.   De multifuel cv-ketel is ontwikkeld door vijf partijen: netbeheerder Stedin, gasleverancier GasTerra, energietransitie-expert DNV en

Lees verder »

Projectleider Pieter Verberne stelt zich voor

Pieter Verberne, de nieuwe projectleider van Stad Aardgasvrij, loopt al heel wat jaren mee in het vak. Maar een project als dit heeft hij nog niet eerder onder zijn hoede gehad. Een inwonersinitiatief, vernieuwend en mogelijk baanbrekend in energie-land. Genoeg reden voor Pieter om nu regelmatig af te reizen naar ons eiland. Sinds 1 maart

Lees verder »

Save the date – Informatieavond 6 juli in ’t Trefpunt

Op maandag 6 juli organiseren wij weer een informatieavond in ’t Treftpunt is Stad aan ’t Haringvliet. Tijdens deze avond vertellen wij u over de laatste ontwikkelingen van demonstratieproject Stad Aardgasvrij. Projectleider Pieter Verberne vertelt meer over de ontwikkelingen binnen het project. Ook vertelt hij wat de volgende stappen zijn. Daarna kunt u in gesprek

Lees verder »

Petra ’t Hoen maakt kans op titel Waterstofwethouder van het Jaar

Wethouder duurzaamheid Petra ’t Hoen is genomineerd voor de titel Waterstofwethouder van het Jaar. Met deze verkiezing wil organisator Nederland Waterstofland laten zien welke rol lokale bestuurders hebben bij het sneller uitvoeren van waterstofprojecten. In dit interview vertelt Petra over het waterstofproject Stad Aardgasvrij en hoe Goeree-Overflakkee steeds meer uitgroeit tot een energiehub. Petra ’t

Lees verder »

De energietransitie op Goeree-Overflakkee: de koers, de ambities en de stappen

In Stad aan ’t Haringvliet worden mooie stappen gezet binnen de energietransitie. Maar hoe ziet de energievoorziening op heel Goeree-Overflakkee er over 10, 15 of 30 jaar uit? Is waterstof een oplossing voor meerdere dorpskernen op het eiland? Of zijn andere oplossingen om van het aardgas af te stappen geschikter voor bepaalde dorpen? Welke duurzame,

Lees verder »

Stad Aardgasvrij weer een stap dichterbij – projectteam en inwoners in gesprek tijdens informatieavond in ‘t Trefpunt

Een goedbezochte informatiebijeenkomst over demonstratieproject Stad Aardgasvrij. Ongeveer 45 inwoners van Stad aan ’t Haringvliet kwamen naar ’t Trefpunt. Daar kregen ze informatie over de laatste ontwikkelingen van het waterstofproject. Veel mensen waren vooral benieuwd naar de volgende stappen en of het plan nog steeds voldoet aan de 8 beloften.     Terugblik De avond

Lees verder »