Steun vanuit Green Deal H2-Wijken

Op 12 maart ondertekenden gemeente Goeree-Overflakkee en Stedin Netbeheer B.V. de Green Deal “H2-Wijken: Naar praktische toepassing van waterstof als warmtevoorziening in woonwijken.

In de Green Deal spreken partijen af om samen de ontwikkeling van waterstofwijken in de praktijk te verkennen. Stad aan ’t Haringvliet is een van de twee leerprojecten waar inzichten en ervaringen opgedaan worden over de voordelen en voorwaarden voor het gebruik van waterstof in de gebouwde omgeving. Doorgang van het project in Stad valt of staat met de steun van de inwoners en andere pandeigenaren.

Deze Green Deal is een welkome ondersteuning voor het project Stad Aardgasvrij, waarbij gekeken wordt of de bestaande gebouwen in Stad aan ’t Haringvliet duurzaam verwarmd kunnen worden met groene waterstof. Wethouder Tea Both-Verhoeven: ”We zijn met iets bezig wat nog niet eerder gedaan is. Ondersteuning vanuit overheid om juridische wegen vrij te maken is essentieel om tot een succes te komen. Daarnaast leren we van elkaar hoe we met obstakels om moeten gaan. Na de toekenning van de financiële bijdrage uit het programma Aardgasvrije wijken voor duurzame verwarming met waterstof in Stad aan ’t Haringvliet, is dit opnieuw een belangrijke stap vooruit.”

Uitgangspunt Green Deal

Het uitgangspunt van de Green Deal is te komen tot een veilige en maatschappelijk geaccepteerde toepassing van waterstof voor de verwarming van bestaande gebouwen, en om dit op een kostenefficiënte manier te kunnen realiseren. De overeenkomst biedt alle partijen de gelegenheid om samen te verkennen welke tijdelijke en structurele wet- en regelgeving hiervoor nodig is. Aan de hand van de twee leerprojecten binnen de Green Deal, het dorp Stad aan ’t Haringvliet in de gemeente Goeree-Overflakkee en de wijk Erflanden in de gemeente Hoogeveen, worden inzichten en ervaringen opgedaan over bestaande knelpunten en mogelijke oplossingsrichtingen. In de Green Deal zijn onderlinge afspraken duidelijk en specifiek omschreven. Een overzicht van alle afspraken is te vinden op: www.greendeals.nl/green-deals/green-deal-h2-wijken.

Stad Aardgasvrij

In Stad aan ’t Haringvliet werken zakelijke en maatschappelijke partijen samen met inwoners, ondernemers en andere partijen om in 2025 mogelijk de overstap te maken naar een collectieve warmtevoorziening met groene waterstof. Hierin zijn een aantal aspecten belangrijk. Allereerst valt of staat deze overstap met de steun van de inwoners en andere pandeigenaren van Stad aan ’t Haringvliet, die een beslissende stem hebben. Daarnaast is het belangrijk dat de overstap technisch mogelijk is en natuurlijk dat het binnen de regels past. De afspraken gemaakt in de Green Deal ondersteunen deze drie aspecten.

Ander nieuws

Innovatieve multifuel cv-ketel kan Stad Aardgasvrij dichterbij brengen

Met een druk op de knop zette een Groningse wethouder de multifuel cv-ketel in werking. Deze innovatieve ketel kan een belangrijke rol gaan spelen in de transitie van aardgas naar andere, duurzame gassen. Ook in Stad aan ’t Haringvliet.   De multifuel cv-ketel is ontwikkeld door vijf partijen: netbeheerder Stedin, gasleverancier GasTerra, energietransitie-expert DNV en

Lees verder »

Projectleider Pieter Verberne stelt zich voor

Pieter Verberne, de nieuwe projectleider van Stad Aardgasvrij, loopt al heel wat jaren mee in het vak. Maar een project als dit heeft hij nog niet eerder onder zijn hoede gehad. Een inwonersinitiatief, vernieuwend en mogelijk baanbrekend in energie-land. Genoeg reden voor Pieter om nu regelmatig af te reizen naar ons eiland. Sinds 1 maart

Lees verder »

Save the date – Informatieavond 6 juli in ’t Trefpunt

Op maandag 6 juli organiseren wij weer een informatieavond in ’t Treftpunt is Stad aan ’t Haringvliet. Tijdens deze avond vertellen wij u over de laatste ontwikkelingen van demonstratieproject Stad Aardgasvrij. Projectleider Pieter Verberne vertelt meer over de ontwikkelingen binnen het project. Ook vertelt hij wat de volgende stappen zijn. Daarna kunt u in gesprek

Lees verder »

Petra ’t Hoen maakt kans op titel Waterstofwethouder van het Jaar

Wethouder duurzaamheid Petra ’t Hoen is genomineerd voor de titel Waterstofwethouder van het Jaar. Met deze verkiezing wil organisator Nederland Waterstofland laten zien welke rol lokale bestuurders hebben bij het sneller uitvoeren van waterstofprojecten. In dit interview vertelt Petra over het waterstofproject Stad Aardgasvrij en hoe Goeree-Overflakkee steeds meer uitgroeit tot een energiehub. Petra ’t

Lees verder »

De energietransitie op Goeree-Overflakkee: de koers, de ambities en de stappen

In Stad aan ’t Haringvliet worden mooie stappen gezet binnen de energietransitie. Maar hoe ziet de energievoorziening op heel Goeree-Overflakkee er over 10, 15 of 30 jaar uit? Is waterstof een oplossing voor meerdere dorpskernen op het eiland? Of zijn andere oplossingen om van het aardgas af te stappen geschikter voor bepaalde dorpen? Welke duurzame,

Lees verder »

Stad Aardgasvrij weer een stap dichterbij – projectteam en inwoners in gesprek tijdens informatieavond in ‘t Trefpunt

Een goedbezochte informatiebijeenkomst over demonstratieproject Stad Aardgasvrij. Ongeveer 45 inwoners van Stad aan ’t Haringvliet kwamen naar ’t Trefpunt. Daar kregen ze informatie over de laatste ontwikkelingen van het waterstofproject. Veel mensen waren vooral benieuwd naar de volgende stappen en of het plan nog steeds voldoet aan de 8 beloften.     Terugblik De avond

Lees verder »