Informatieavond 23 januari over draagvlakmeting Stad Aardgasvrij

Wordt Stad aan ’t Haringvliet vanaf 2025 aardgasvrij? Van 3 juni tot en met 30 juni 2023 kunnen inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties hierover stemmen. Deze draagvlakmeting is een grote stap richting een aardgasvrij Stad aan ’t Haringvliet. Daarom is er maandag 23 januari van 19.30 tot 22.00 uur in ’t Trefpunt een informatieavond waar de draagvlakmeting uitgebreid wordt besproken. 

 

Als minimaal 70% van de inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties in Stad met een aardgasaansluiting vóór een aardgasvrij Stad aan ’t Haringvliet stemt en alle andere beloften worden waargemaakt, gaat de overstap door. Stadtenaren kunnen vervolgens kiezen voor de collectieve overstap naar groene waterstof, of een eigen aardgasvrije oplossing zoals een warmtepomp. Maar hoe gaat het stemmen in zijn werk? Waar kunnen inwoners stemmen? En wat betekent het als iemand voor, tegen of niet stemt? Bij deze onderwerpen staat het projectteam tijdens de informatieavond stil. Ook wordt de tijd genomen om vragen te beantwoorden. 

Informatieavond 23 januari over draagvlakmeting

Schouw laat zien welke aanpassingen nodig zijn

Tijdens de informatieavond besteden we ook aandacht aan het schouwen. Tijdens een schouw wordt bekeken welke aanpassingen in de woning nodig zijn om over te stappen van aardgas naar groene waterstof. Ook wordt informatie gegeven over subsidies voor elektrisch koken en elektrisch verwarmen. Inmiddels is ruim 30% van de woningen en panden geschouwd. Tijdens de informatieavond bespreken we de bevindingen tot nu toe. Meer informatie over schouwen of een schouw aanvragen kan hier

 

Informatie voor huurders van Oost West Wonen 

Tijdens de draagvlakmeting kunnen ook huurders van Oost West Wonen hun stem uitbrengen. Alle huurders die vragen hebben of in gesprek willen, kunnen tijdens de informatieavond bij de medewerkers van de woningcorporatie terecht.

Contact en meer informatie

Heeft u vragen over het project Stad Aardgasvrij? Neem dan gerust contact op met omgevingsmanager Bobby Groenewoud via 06 – 154 86 478 of stadaardgasvrij@gmail.com. Wilt u meer informatie over het project? Meld u aan voor de nieuwsbrief en volg ons op social media.

 

Over Stad Aardgasvrij

Stad Aardgasvrij is een initiatief van een groep Stadtenaren. Deze inwoners maken samen met deskundigen uit het bedrijfsleven, overheden en kennisinstellingen een plan om Stad aan ‘t Haringvliet vanaf 2025 aardgasvrij te maken. Dit door gezamenlijk over te stappen op groene waterstof of een eigen aardgasvrije oplossing. In juni 2023 bepalen de inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties zelf of Stad vanaf 2025 aardgasvrij wordt.


Ander nieuws

Innovatieve multifuel cv-ketel kan Stad Aardgasvrij dichterbij brengen

Met een druk op de knop zette een Groningse wethouder de multifuel cv-ketel in werking. Deze innovatieve ketel kan een belangrijke rol gaan spelen in de transitie van aardgas naar andere, duurzame gassen. Ook in Stad aan ’t Haringvliet. De multifuel cv-ketel is ontwikkeld door vijf partijen: netbeheerder Stedin, gasleverancier GasTerra, energietransitie-expert DNV en technisch

Lees verder »

Projectleider Pieter Verberne stelt zich voor

Pieter Verberne, de nieuwe projectleider van Stad Aardgasvrij, loopt al heel wat jaren mee in het vak. Maar een project als dit heeft hij nog niet eerder onder zijn hoede gehad. Een inwonersinitiatief, vernieuwend en mogelijk baanbrekend in energie-land. Genoeg reden voor Pieter om nu regelmatig af te reizen naar ons eiland. Sinds 1 maart

Lees verder »

Save the date – Informatieavond 6 juli in ’t Trefpunt

Op maandag 6 juli organiseren wij weer een informatieavond in ’t Treftpunt is Stad aan ’t Haringvliet. Tijdens deze avond vertellen wij u over de laatste ontwikkelingen van demonstratieproject Stad Aardgasvrij. Projectleider Pieter Verberne vertelt meer over de ontwikkelingen binnen het project. Ook vertelt hij wat de volgende stappen zijn. Daarna kunt u in gesprek

Lees verder »

Petra ’t Hoen maakt kans op titel Waterstofwethouder van het Jaar

Wethouder duurzaamheid Petra ’t Hoen is genomineerd voor de titel Waterstofwethouder van het Jaar. Met deze verkiezing wil organisator Nederland Waterstofland laten zien welke rol lokale bestuurders hebben bij het sneller uitvoeren van waterstofprojecten. In dit interview vertelt Petra over het waterstofproject Stad Aardgasvrij en hoe Goeree-Overflakkee steeds meer uitgroeit tot een energiehub. Petra ’t

Lees verder »

De energietransitie op Goeree-Overflakkee: de koers, de ambities en de stappen

In Stad aan ’t Haringvliet worden mooie stappen gezet binnen de energietransitie. Maar hoe ziet de energievoorziening op heel Goeree-Overflakkee er over 10, 15 of 30 jaar uit? Is waterstof een oplossing voor meerdere dorpskernen op het eiland? Of zijn andere oplossingen om van het aardgas af te stappen geschikter voor bepaalde dorpen? Welke duurzame,

Lees verder »

Stad Aardgasvrij weer een stap dichterbij – projectteam en inwoners in gesprek tijdens informatieavond in ‘t Trefpunt

Een goedbezochte informatiebijeenkomst over demonstratieproject Stad Aardgasvrij. Ongeveer 45 inwoners van Stad aan ’t Haringvliet kwamen naar ’t Trefpunt. Daar kregen ze informatie over de laatste ontwikkelingen van het waterstofproject. Veel mensen waren vooral benieuwd naar de volgende stappen en of het plan nog steeds voldoet aan de 8 beloften.     Terugblik De avond

Lees verder »