Opkomst Stad Aardgasvrij tot nu toe: 42,3%

Na twee weken heeft 42,3% van de inwoners en ondernemers in Stad aan ’t Haringvliet met een aardgasaansluiting hun stem uitgebracht over het plan Stad Aardgasvrij. Ook de komende twee weken kan er nog gestemd worden over het plan om vanaf 2025 de huizen in Stad collectief te verwarmen met groene waterstof in plaats van aardgas. Een eigen aardgasvrije oplossing is ook mogelijk. Vanaf vandaag, maandag 19 juni rijdt de GO-bus door de straten van Stad. Ook hier kan gestemd worden.

Tussentijdse opkomst draagvlakmeting

Inwoners roepen dorpsgenoten op om te gaan stemmen

“Dit is dé kans voor de inwoners van Stad om betaalbaar aardgasvrij te worden”, vertelt inwoner Koos van Rijn. Koos is al langere tijd betrokken bij het project. “Uiteindelijk moeten we allemaal in Nederland van het aardgas af. Door mee te doen aan dit leerproject, krijgen we de kans om in één keer, zonder overstapkosten voor de inwoners, klaar te zijn voor de toekomst. Maar laat je stem ook horen als je niet enthousiast bent. Want dit is waardevolle informatie.”

 

Het inwonersinitiatief organiseert samen met het projectteam verschillende ludieke acties in het dorp om vragen te beantwoorden en dorpsgenoten te motiveren om te gaan stemmen. Zo was er vorige week een geslaagde informatieochtend voor senioren waar inwoners vragen konden stellen en in gesprek gingen over het plan. Koos van Rijn benadrukt: “We willen echt weten hoe onze inwoners hierover denken, dus ga vooral stemmen de komende twee weken bij één van de stemlocaties.”

Stemmen kan tot en met 30 juni

Iedereen met een aardgasaansluiting in Stad aan ’t Haringvliet kan tot en met 30 juni een stem uitbrengen. Als minstens 70% voor een aardgasvrij dorp stemt vanaf 2025, gaat het projectteam verder met de uitwerking van het plan om collectief over te stappen op groene waterstof. Woning- en pandeigenaren kunnen ook kiezen voor een eigen elektrische oplossing.

 

Stemmen kan op verschillende plekken. Iedere woensdag van 13.00 tot 20.00 uur, vrijdag van 13.00 tot 18.00 uur en zaterdag van 8.00 tot 20.00 uur is het stembureau in ’t Trefpunt geopend. Ook is stemmen vanuit huis mogelijk. Hiervoor kunnen inwoners een afspraak maken via stadaardgasvrij@gmail.com, en 06 15 48 64 78. Tot slot rijdt de GO-bus in het dorp rond als mobiel stemlokaal. Meer informatie? Ga dan naar www.stadaardgasvrij.nl.

Ander nieuws

Innovatieve multifuel cv-ketel kan Stad Aardgasvrij dichterbij brengen

Met een druk op de knop zette een Groningse wethouder de multifuel cv-ketel in werking. Deze innovatieve ketel kan een belangrijke rol gaan spelen in de transitie van aardgas naar andere, duurzame gassen. Ook in Stad aan ’t Haringvliet.   De multifuel cv-ketel is ontwikkeld door vijf partijen: netbeheerder Stedin, gasleverancier GasTerra, energietransitie-expert DNV en

Lees verder »

Projectleider Pieter Verberne stelt zich voor

Pieter Verberne, de nieuwe projectleider van Stad Aardgasvrij, loopt al heel wat jaren mee in het vak. Maar een project als dit heeft hij nog niet eerder onder zijn hoede gehad. Een inwonersinitiatief, vernieuwend en mogelijk baanbrekend in energie-land. Genoeg reden voor Pieter om nu regelmatig af te reizen naar ons eiland. Sinds 1 maart

Lees verder »

Save the date – Informatieavond 6 juli in ’t Trefpunt

Op maandag 6 juli organiseren wij weer een informatieavond in ’t Treftpunt is Stad aan ’t Haringvliet. Tijdens deze avond vertellen wij u over de laatste ontwikkelingen van demonstratieproject Stad Aardgasvrij. Projectleider Pieter Verberne vertelt meer over de ontwikkelingen binnen het project. Ook vertelt hij wat de volgende stappen zijn. Daarna kunt u in gesprek

Lees verder »

Petra ’t Hoen maakt kans op titel Waterstofwethouder van het Jaar

Wethouder duurzaamheid Petra ’t Hoen is genomineerd voor de titel Waterstofwethouder van het Jaar. Met deze verkiezing wil organisator Nederland Waterstofland laten zien welke rol lokale bestuurders hebben bij het sneller uitvoeren van waterstofprojecten. In dit interview vertelt Petra over het waterstofproject Stad Aardgasvrij en hoe Goeree-Overflakkee steeds meer uitgroeit tot een energiehub. Petra ’t

Lees verder »

De energietransitie op Goeree-Overflakkee: de koers, de ambities en de stappen

In Stad aan ’t Haringvliet worden mooie stappen gezet binnen de energietransitie. Maar hoe ziet de energievoorziening op heel Goeree-Overflakkee er over 10, 15 of 30 jaar uit? Is waterstof een oplossing voor meerdere dorpskernen op het eiland? Of zijn andere oplossingen om van het aardgas af te stappen geschikter voor bepaalde dorpen? Welke duurzame,

Lees verder »

Stad Aardgasvrij weer een stap dichterbij – projectteam en inwoners in gesprek tijdens informatieavond in ‘t Trefpunt

Een goedbezochte informatiebijeenkomst over demonstratieproject Stad Aardgasvrij. Ongeveer 45 inwoners van Stad aan ’t Haringvliet kwamen naar ’t Trefpunt. Daar kregen ze informatie over de laatste ontwikkelingen van het waterstofproject. Veel mensen waren vooral benieuwd naar de volgende stappen en of het plan nog steeds voldoet aan de 8 beloften.     Terugblik De avond

Lees verder »