Nieuws
Innovatieve multifuel cv-ketel kan Stad Aardgasvrij dichterbij brengen
Met een druk op de knop zette een Groningse wethouder de multifuel cv-ketel in werking. Deze innovatieve ketel kan een belangrijke rol gaan spelen in de transitie van aardgas naar andere, duurzame gassen. Ook in Stad aan ’t Haringvliet. De multifuel cv-ketel is ontwikkeld door vijf partijen: netbeheerder Stedin, gasleverancier GasTerra, energietransitie-expert DNV en
Projectleider Pieter Verberne stelt zich voor
Pieter Verberne, de nieuwe projectleider van Stad Aardgasvrij, loopt al heel wat jaren mee in het vak. Maar een project als dit heeft hij nog niet eerder onder zijn hoede gehad. Een inwonersinitiatief, vernieuwend en mogelijk baanbrekend in energie-land. Genoeg reden voor Pieter om nu regelmatig af te reizen naar ons eiland. Sinds 1 maart
Save the date – Informatieavond 6 juli in ’t Trefpunt
Op maandag 6 juli organiseren wij weer een informatieavond in ’t Treftpunt is Stad aan ’t Haringvliet. Tijdens deze avond vertellen wij u over de laatste ontwikkelingen van demonstratieproject Stad Aardgasvrij. Projectleider Pieter Verberne vertelt meer over de ontwikkelingen binnen het project. Ook vertelt hij wat de volgende stappen zijn. Daarna kunt u in gesprek
Petra ’t Hoen maakt kans op titel Waterstofwethouder van het Jaar
Wethouder duurzaamheid Petra ’t Hoen is genomineerd voor de titel Waterstofwethouder van het Jaar. Met deze verkiezing wil organisator Nederland Waterstofland laten zien welke rol lokale bestuurders hebben bij het sneller uitvoeren van waterstofprojecten. In dit interview vertelt Petra over het waterstofproject Stad Aardgasvrij en hoe Goeree-Overflakkee steeds meer uitgroeit tot een energiehub. Petra ’t
De energietransitie op Goeree-Overflakkee: de koers, de ambities en de stappen
In Stad aan ’t Haringvliet worden mooie stappen gezet binnen de energietransitie. Maar hoe ziet de energievoorziening op heel Goeree-Overflakkee er over 10, 15 of 30 jaar uit? Is waterstof een oplossing voor meerdere dorpskernen op het eiland? Of zijn andere oplossingen om van het aardgas af te stappen geschikter voor bepaalde dorpen? Welke duurzame,
Stad Aardgasvrij weer een stap dichterbij – projectteam en inwoners in gesprek tijdens informatieavond in ‘t Trefpunt
Een goedbezochte informatiebijeenkomst over demonstratieproject Stad Aardgasvrij. Ongeveer 45 inwoners van Stad aan ’t Haringvliet kwamen naar ’t Trefpunt. Daar kregen ze informatie over de laatste ontwikkelingen van het waterstofproject. Veel mensen waren vooral benieuwd naar de volgende stappen en of het plan nog steeds voldoet aan de 8 beloften. Terugblik De avond
Waterstofnieuws
Innovatieve multifuel cv-ketel kan Stad Aardgasvrij dichterbij brengen
Met een druk op de knop zette een Groningse wethouder de multifuel cv-ketel in werking. Deze innovatieve ketel kan een belangrijke rol gaan spelen in de transitie van aardgas naar andere, duurzame gassen. Ook in Stad aan ’t Haringvliet. De multifuel cv-ketel is ontwikkeld door vijf partijen: netbeheerder Stedin, gasleverancier GasTerra, energietransitie-expert DNV en
Petra ’t Hoen maakt kans op titel Waterstofwethouder van het Jaar
Wethouder duurzaamheid Petra ’t Hoen is genomineerd voor de titel Waterstofwethouder van het Jaar. Met deze verkiezing wil organisator Nederland Waterstofland laten zien welke rol lokale bestuurders hebben bij het sneller uitvoeren van waterstofprojecten. In dit interview vertelt Petra over het waterstofproject Stad Aardgasvrij en hoe Goeree-Overflakkee steeds meer uitgroeit tot een energiehub. Petra ’t
Waterstofproject Lochem stopt dit jaar
Samen met inwoners uit Stad aan ’t Haringvliet hebben we op 13 mei 2023 een kijkje genomen bij het waterstofproject in Lochem. Een interessant project waarbij 12 monumentale woningen 3 jaar lang verwarmd werden met waterstof in plaats van aardgas. We mochten toen binnenkijken in de woning uit 1905 van Hajo Kruijff waar een waterstof
Kwartiermaker start met opstellen uitvoeringsplan op basis van advies waterstofadviseur Van Hulst
Onlangs maakten gemeente Goeree-Overflakkee, ministeries van VRO en KGG, netbeheerder Stedin en Gasunie nieuwe afspraken over het project Stad Aardgasvrij. Dat betekent onder andere dat er nu een kwartiermaker wordt aangesteld om een uitvoeringsplan te maken. Hiermee gaat Stad Aardgasvrij een nieuwe fase in. Met dit plan kan de gemeente vervolgens een subsidie bij de
Interessant om te lezen!
DNV kwam onlangs met een rapport naar buiten over de veiligheid van waterstof als energiedrager voor woningen bij 4 pilotprojecten, waaronder Stad aan ’t Haringvliet. Lees hier in het rapport meer over de veiligheidsmaatregelen die genomen worden bij de pilotprojecten: Klik hier om het rapport te lezen DNV is als onafhankelijke expert op het gebied
Stad Aardgasvrij wil stap zetten in energietransitie
Het grootste waterstofproject van Nederland wil de volgende stap zetten in de energietransitie. Wordt de hele dorpskern van Stad aan ’t Haringvliet binnen enkele jaren aardgasvrij? Deze vraag houdt het projectteam en de Stadtenaren al enige tijd bezig. Onder de inwoners is er voldoende draagvlak om de daadwerkelijke overstap naar groene waterstof of een eigen