Gemeenteraad stemt unaniem in met voorstel draagvlakmeting

Vorige week donderdag 10 november besprak de gemeenteraad van Goeree-Overflakkee voor de tweede keer het voorstel over de draagvlakmeting Stad Aardgasvrij in Stad aan ’t Haringvliet. De raadsleden stemden unaniem in met het plan van aanpak en de zogeheten Tijdelijke verordening draagvlakmeting.

 

Met het plan van aanpak en de verordening legt de gemeente de kaders vast waarbinnen de draagvlakmeting plaats zal vinden. De verordening zorgt voor een goede juridische basis.

Draagvlakmeting

Al eerder sprak de gemeenteraad over de draagvlakmeting

Tijdens de vorige raadsvergadering, op 13 oktober, werd ook over de draagvlakmeting gesproken. Een aantal partijen dienden een amendement in met het voorstel de mogelijkheid om vanuit huis te stemmen (het zogenoemde stemmen aan de keukentafel) te laten vervallen. Het amendement werd tijdens de vergadering van 10 november niet meer in stemming gebracht. De anonimiteit en het stemgeheim bij de stemoptie voor het stemmen aan de keukentafel is in het voorstel aangescherpt en nu beter gewaarborgd. Op verzoek van de raad is ook onderzocht of voor de overstap naar groene waterstof ‘het streven naar 2025’ opgenomen kan worden in het plan, in plaats van per ‘2025’. In het aangepaste plan staat nu dat de overstap zo spoedig mogelijk, maar niet voor 2025 en uiterlijk in 2030 wordt gemaakt.

De gemeente kan verder met het organiseren van de draagvlakmeting

Nu het plan van aanpak is vastgesteld kan de gemeente samen met de andere partners van het projectteam Aardgasvrij verder met het organiseren van de draagvlakmeting. Deze zal in de eerste helft van 2023 plaatsvinden. Het projectteam wil minimaal 70% van de woningen en gebouwen in Stad geschouwd hebben, voordat de draagvlakmeting plaatsvindt. Dit zodat Stadtenaren weten waar ze aan toe zijn als ze kiezen voor een aardgasvrij Stad aan ’t Haringvliet. Na een schouw krijgt de inwoner of ondernemer een rapport waarin precies staat wat in de woning aangepast moet worden bij een eventuele overstap en wat de kosten zijn. Deze kosten worden vergoed door het project. Stadtenaren kunnen zich hier aanmelden voor een gratis schouw.

Kijk hier de gemeenteraadsvergadering van 10 november terug. Bij punt 10 wordt het voorstel besproken.

Ander nieuws

Innovatieve multifuel cv-ketel kan Stad Aardgasvrij dichterbij brengen

Met een druk op de knop zette een Groningse wethouder de multifuel cv-ketel in werking. Deze innovatieve ketel kan een belangrijke rol gaan spelen in de transitie van aardgas naar andere, duurzame gassen. Ook in Stad aan ’t Haringvliet.   De multifuel cv-ketel is ontwikkeld door vijf partijen: netbeheerder Stedin, gasleverancier GasTerra, energietransitie-expert DNV en

Lees verder »

Projectleider Pieter Verberne stelt zich voor

Pieter Verberne, de nieuwe projectleider van Stad Aardgasvrij, loopt al heel wat jaren mee in het vak. Maar een project als dit heeft hij nog niet eerder onder zijn hoede gehad. Een inwonersinitiatief, vernieuwend en mogelijk baanbrekend in energie-land. Genoeg reden voor Pieter om nu regelmatig af te reizen naar ons eiland. Sinds 1 maart

Lees verder »

Save the date – Informatieavond 6 juli in ’t Trefpunt

Op maandag 6 juli organiseren wij weer een informatieavond in ’t Treftpunt is Stad aan ’t Haringvliet. Tijdens deze avond vertellen wij u over de laatste ontwikkelingen van demonstratieproject Stad Aardgasvrij. Projectleider Pieter Verberne vertelt meer over de ontwikkelingen binnen het project. Ook vertelt hij wat de volgende stappen zijn. Daarna kunt u in gesprek

Lees verder »

Petra ’t Hoen maakt kans op titel Waterstofwethouder van het Jaar

Wethouder duurzaamheid Petra ’t Hoen is genomineerd voor de titel Waterstofwethouder van het Jaar. Met deze verkiezing wil organisator Nederland Waterstofland laten zien welke rol lokale bestuurders hebben bij het sneller uitvoeren van waterstofprojecten. In dit interview vertelt Petra over het waterstofproject Stad Aardgasvrij en hoe Goeree-Overflakkee steeds meer uitgroeit tot een energiehub. Petra ’t

Lees verder »

De energietransitie op Goeree-Overflakkee: de koers, de ambities en de stappen

In Stad aan ’t Haringvliet worden mooie stappen gezet binnen de energietransitie. Maar hoe ziet de energievoorziening op heel Goeree-Overflakkee er over 10, 15 of 30 jaar uit? Is waterstof een oplossing voor meerdere dorpskernen op het eiland? Of zijn andere oplossingen om van het aardgas af te stappen geschikter voor bepaalde dorpen? Welke duurzame,

Lees verder »

Stad Aardgasvrij weer een stap dichterbij – projectteam en inwoners in gesprek tijdens informatieavond in ‘t Trefpunt

Een goedbezochte informatiebijeenkomst over demonstratieproject Stad Aardgasvrij. Ongeveer 45 inwoners van Stad aan ’t Haringvliet kwamen naar ’t Trefpunt. Daar kregen ze informatie over de laatste ontwikkelingen van het waterstofproject. Veel mensen waren vooral benieuwd naar de volgende stappen en of het plan nog steeds voldoet aan de 8 beloften.     Terugblik De avond

Lees verder »