Raadsleden en tafelaars in gesprek over Stad Aardgasvrij

In november kwamen raadsleden, tafelaars – de groep inwoners die het initiatief hebben genomen –  en projectteamleden bij elkaar in het Rondeel in Middelharnis om te praten over Stad Aardgasvrij. Ze spraken over onderwerpen als het schouwen van de woningen, de draagvlakmeting, de beloften en het contact met inwoners en ondernemers. Het projectteam organiseerde deze informatieavond om de raadsleden goed te informeren over de laatste ontwikkelingen en het gesprek te voeren over Stad Aardgasvrij. 


Omgevingsmanager Bobby Groenewoud vertelde over hoe het gaat met het schouwen van de woningen. Deze persoonlijke aanpak geeft veel duidelijkheid over wat een mogelijke overstap naar groene waterstof betekent voor de inwoners. Daarnaast heeft Bobby veel contact met ondernemers en maatschappelijke organisaties over Stad Aardgasvrij.



Beloften verder uitgewerkt

De raadsleden en tafelaars geven aan dat ze het belangrijk vinden dat de inwoners goed op de hoogte zijn van de acht beloften. Deze beloften zijn de basis van het project Stad Aardgasvrij. Als één van de beloften Veilig of anders niet, Betaalbaar, Altijd warm, Het kan, Het mag, Groen, Vertaalbaar en Voldoende draagvlak niet waargemaakt kan worden, gaat het project niet door. De komende tijd worden de beloften verder uitgewerkt en uitgebreid toegelicht door Bobby in de persoonlijke gesprekken en via verschillende communicatiekanalen. 

Voorbereidingen draagvlakmeting


Ook aan bod kwamen de voorbereidingen voor de draagvlakmeting. Er wordt hard gewerkt aan de organisatie. Het projectteam wil graag dat minimaal 70% van de woningen geschouwd is, voordat de draagvlakmeting plaatsvindt. Zodat zoveel mogelijk mensen weten wat er nodig is voor een overstap naar aardgasvrij. Er zijn inmiddels al ruim 200 schouwen aangevraagd. Inwoners van Stad kunnen zich hier aanmelden voor een schouw. 

 

Vervolg

Het projectteam wil regelmatig gesprekken voeren met de raad over het project zodat ook zij goed op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen. Volgend jaar worden de raadsleden daarom opnieuw uitgenodigd om in gesprek te gaan over Stad Aardgasvrij.

Ander nieuws

Innovatieve multifuel cv-ketel kan Stad Aardgasvrij dichterbij brengen

Met een druk op de knop zette een Groningse wethouder de multifuel cv-ketel in werking. Deze innovatieve ketel kan een belangrijke rol gaan spelen in de transitie van aardgas naar andere, duurzame gassen. Ook in Stad aan ’t Haringvliet. De multifuel cv-ketel is ontwikkeld door vijf partijen: netbeheerder Stedin, gasleverancier GasTerra, energietransitie-expert DNV en technisch

Lees verder »

Projectleider Pieter Verberne stelt zich voor

Pieter Verberne, de nieuwe projectleider van Stad Aardgasvrij, loopt al heel wat jaren mee in het vak. Maar een project als dit heeft hij nog niet eerder onder zijn hoede gehad. Een inwonersinitiatief, vernieuwend en mogelijk baanbrekend in energie-land. Genoeg reden voor Pieter om nu regelmatig af te reizen naar ons eiland. Sinds 1 maart

Lees verder »

Save the date – Informatieavond 6 juli in ’t Trefpunt

Op maandag 6 juli organiseren wij weer een informatieavond in ’t Treftpunt is Stad aan ’t Haringvliet. Tijdens deze avond vertellen wij u over de laatste ontwikkelingen van demonstratieproject Stad Aardgasvrij. Projectleider Pieter Verberne vertelt meer over de ontwikkelingen binnen het project. Ook vertelt hij wat de volgende stappen zijn. Daarna kunt u in gesprek

Lees verder »

Petra ’t Hoen maakt kans op titel Waterstofwethouder van het Jaar

Wethouder duurzaamheid Petra ’t Hoen is genomineerd voor de titel Waterstofwethouder van het Jaar. Met deze verkiezing wil organisator Nederland Waterstofland laten zien welke rol lokale bestuurders hebben bij het sneller uitvoeren van waterstofprojecten. In dit interview vertelt Petra over het waterstofproject Stad Aardgasvrij en hoe Goeree-Overflakkee steeds meer uitgroeit tot een energiehub. Petra ’t

Lees verder »

De energietransitie op Goeree-Overflakkee: de koers, de ambities en de stappen

In Stad aan ’t Haringvliet worden mooie stappen gezet binnen de energietransitie. Maar hoe ziet de energievoorziening op heel Goeree-Overflakkee er over 10, 15 of 30 jaar uit? Is waterstof een oplossing voor meerdere dorpskernen op het eiland? Of zijn andere oplossingen om van het aardgas af te stappen geschikter voor bepaalde dorpen? Welke duurzame,

Lees verder »

Stad Aardgasvrij weer een stap dichterbij – projectteam en inwoners in gesprek tijdens informatieavond in ‘t Trefpunt

Een goedbezochte informatiebijeenkomst over demonstratieproject Stad Aardgasvrij. Ongeveer 45 inwoners van Stad aan ’t Haringvliet kwamen naar ’t Trefpunt. Daar kregen ze informatie over de laatste ontwikkelingen van het waterstofproject. Veel mensen waren vooral benieuwd naar de volgende stappen en of het plan nog steeds voldoet aan de 8 beloften.     Terugblik De avond

Lees verder »