Naast Stad Aardgasvrij zijn er meer proefprojecten in Nederland met waterstof in de gebouwde omgeving. Eén van deze projecten is WaterstofWijk Wagenborgen waarbij Essent, net zoals bij Stad, ook projectpartner is. Hier zijn bestaande woningen aangesloten op een waterstofnetwerk. In dit artikel gaan we dieper in op de overeenkomsten en verschillen tussen deze twee demonstratieprojecten. En ontdekken we welke waardevolle lessen we kunnen leren van een project als in Wagenborgen.
Overeenkomsten en verschillen met Wagenborgen
Een groot verschil tussen WaterstofWijk Wagenborgen en Stad Aardgasvrij is de omvang. Waar Wagenborgen 33 woningen omvat, staat Stad voor de uitdaging om ruim 600 huizen van waterstof te voorzien. Deze schaalgrootte vraagt om een zorgvuldige planning en samenwerking.
In Wagenborgen zijn de jaren 70 woningen voorzien van een verduurzamingspakket om het gasverbruik te verlagen en wordt er niet meer gekookt op gas, maar elektrisch. Er is een hybride systeem geïmplementeerd waarbij waterstof alleen wordt gebruikt voor piekverwarming en warm water. Hiervoor is gebruik gemaakt van waterstof cv-ketels die geen aardgas meer gebruiken. Hierdoor komt er geen CO2 vrij en is het een milieuvriendelijk alternatief. In Stad Aardgasvrij is er, gekozen voor volledige waterstofverwarming en is een hybride systeem, waar mogelijk, een keuze van de gebouweigenaar. Waar in Wagenborgen waterstof momenteel nog volledig van buitenaf wordt ingevoerd, ligt er voor Stad Aardgasvrij het plan om waterstof op locatie te produceren. Er wordt onderzocht hoe dit betaalbaar en betrouwbaar kan plaatsvinden.
Wat nemen we mee van Wagenborgen naar Stad aan ’t Haringvliet?
Inmiddels zijn bijna alle 33 woningen in WaterstofWijk Wagenborgen succesvol aangesloten op het waterstofnetwerk. De lessen die in dit project zijn opgedaan worden meegenomen naar Stad Aardgasvrij.
Les 1: Vraag en aanbod
Omdat bewoners nooit zonder waterstof mogen komen te zitten is het belangrijk om de juiste balans te vinden tussen vraag en aanbod. We moeten ervoor zorgen dat er altijd waterstof beschikbaar is en hier zijn verschillende manieren voor. Zo zorgen we voor een voorraad en mocht het nodig zijn kan er ook waterstof van buitenaf geleverd worden.
Daarnaast leren we vanuit Essent veel van de gebruiksprofielen van de bewoners in Wagenborgen. Zo kijken we bijvoorbeeld naar de momenten waarop de vraag naar waterstof het hoogst is en welke invloed het weer heeft op deze afname. Met deze informatie kunnen we belangrijke voorspellingen doen en hierop inspelen.
Les 2: Klantportaal & klantenservice
Een andere waardevolle les is het belang van goede service. Bewoners moeten hun vragen kunnen stellen en hun verbruik kunnen inzien. Voor Wagenborgen is er een speciale klantenservice en klantportaal opgezet voor de waterstofklanten. Deze online omgeving kan ook gebruikt worden voor de inwoners van Stad Aardgasvrij.
Les 3: Contracten, meterstanden en verhuizen
Tot slot is er voor Wagenborgen een heel nieuw systeem opgezet voor het meten en factureren van waterstof. Dit moet op een andere manier gedaan worden dan bij ‘gewoon’ gas en stroom. Samen met de netbeheerder is dit systeem ingericht, waarbij de prioriteit ligt op de privacy en begrijpelijke facturering voor de gebruiker. We hebben nieuwe waterstofcontracten gemaakt in plaats van de oude aardgascontracten. Ook is het belangrijk om verder te kijken en zo hebben we ook nagedacht over situaties waarin mensen verhuizen van en naar een waterstofhuis.
Door te leren van bovenstaande lessen en andere ervaringen van eerdere projecten kunnen we de mogelijke overgang in Stad steeds een stukje gemakkelijker maken.
Meer lezen over WaterstofWijk Wagenborgen? Bezoek de website www.waterstofwijkwagenborgen.nl