Stad Aardgasvrij deelt ervaringen op netwerkdag NPLW

Op 21 maart organiseerde het Nationaal Programma Lokale Warmtetransitie (NPLW) in Utrecht een netwerkdag met de koplopergemeenten aardgasvrije wijken. Het inwonersinitiatief van Stad Aardgasvrij verzorgde op deze dag een interactieve kennissessie waarbij de opgedane ervaringen en lessen werden gedeeld.

Stella Braber

Het initiatief was erg trots dat ze hun ervaringen mochten delen. Tijdens de sessie, verzorgd door Stella Braber (Tafelaar en participatiebegeleider), Laurens Huizer (Tafelaar en schouwer) en Bobby Groenewoud (omgevingsmanager) stonden de start van het initiatief, het creëren van draagvlak en vertrouwen bij bewoners en de acht beloften (betaalbaar, veilig of anders niet, altijd warm, groen, het kan, het mag, voldoende draagvlak, vertaalbaar) centraal. 

 

Een intensief traject waarbij met verschillende instanties, zoals de ministeries van EZK, BZK en de Autoriteit Consument & Markt, meer dan twee jaar is gewerkt aan het uitwerken van de beloften. Met het oprichten van een Inspiratiehuis dat acht weken is verwarmd op waterstof, informatieavonden/ beurzen, inloopuren, nieuwsbrieven en het afnemen van schouwen, hebben we langer dan zes jaar gebouwd aan het vergroten van vertrouwen en creëren van draagvlak onder de inwoners. Waarbij we altijd geluisterd hebben naar de inwoners. 

 

De acht beloften, opgesteld aan de hand van meer dan 300 gestelde vragen door inwoners en de Tafelaars, zijn de leidende uitgangspunten van het initiatief. Deze zijn vastgelegd in de Beloften brochure die voorafgaand aan de draagvlakmeting met alle inwoners gedeeld is. Voor de inwoners zijn alle beloften belangrijk, maar betaalbaarheid en veiligheid zijn de meest genoemde beloften. Veiligheid is al gegarandeerd, de belofte betaalbaarheid moet nog worden waargemaakt.

De schouwers, dorpsgenoten opgeleid voor het afnemen van de schouwen, hebben meer dan 500 woningen bezocht. Hierbij hebben inwoners een persoonlijk advies gekregen over wat de overstap naar waterstof of een individuele all-electric oplossing voor hen betekent en welke aanpassingen in de woning nodig zijn. Ook is dit financieel inzichtelijk gemaakt, waarbij de noodzakelijke aanpassingen in de woning zoals het vervangen van de aardgas cv-ketel voor een waterstof cv-ketel kosteloos zijn. De informatie is vervolgens vastgelegd in een schouwrapport, wat nodig is voor het aanvragen van de verschillende subsidies. Al deze schouwen hebben waardevolle informatie voor het project opgeleverd en zijn van grote invloed geweest op het positieve stemresultaat. Momenteel worden nog steeds nieuwe schouwen aangevraagd.  Daarnaast worden de beloften betaalbaar, het mag en altijd warm uitgewerkt. 

In Nederland lopen vier waterstofdemonstratie projecten. Stad Aardgasvrij is met 630 woningen het grootste en meest complexe demonstratie project. Partners van het initiatief zijn o.a. de gemeente Goeree-Overflakkee, Woningcorporatie Oost West Wonen, Stedin, Essent, Provincie Zuid-Holland.

Wil je meer weten, of wil je het rapport met de geleerde lessen ontvangen, neem contact op met Bobby Groenewoud stadaardgasvrij@gmail.com 06 -15 48 64 78.

Ander nieuws

Innovatieve multifuel cv-ketel kan Stad Aardgasvrij dichterbij brengen

Met een druk op de knop zette een Groningse wethouder de multifuel cv-ketel in werking. Deze innovatieve ketel kan een belangrijke rol gaan spelen in de transitie van aardgas naar andere, duurzame gassen. Ook in Stad aan ’t Haringvliet. De multifuel cv-ketel is ontwikkeld door vijf partijen: netbeheerder Stedin, gasleverancier GasTerra, energietransitie-expert DNV en technisch

Lees verder »

Projectleider Pieter Verberne stelt zich voor

Pieter Verberne, de nieuwe projectleider van Stad Aardgasvrij, loopt al heel wat jaren mee in het vak. Maar een project als dit heeft hij nog niet eerder onder zijn hoede gehad. Een inwonersinitiatief, vernieuwend en mogelijk baanbrekend in energie-land. Genoeg reden voor Pieter om nu regelmatig af te reizen naar ons eiland. Sinds 1 maart

Lees verder »

Save the date – Informatieavond 6 juli in ’t Trefpunt

Op maandag 6 juli organiseren wij weer een informatieavond in ’t Treftpunt is Stad aan ’t Haringvliet. Tijdens deze avond vertellen wij u over de laatste ontwikkelingen van demonstratieproject Stad Aardgasvrij. Projectleider Pieter Verberne vertelt meer over de ontwikkelingen binnen het project. Ook vertelt hij wat de volgende stappen zijn. Daarna kunt u in gesprek

Lees verder »

Petra ’t Hoen maakt kans op titel Waterstofwethouder van het Jaar

Wethouder duurzaamheid Petra ’t Hoen is genomineerd voor de titel Waterstofwethouder van het Jaar. Met deze verkiezing wil organisator Nederland Waterstofland laten zien welke rol lokale bestuurders hebben bij het sneller uitvoeren van waterstofprojecten. In dit interview vertelt Petra over het waterstofproject Stad Aardgasvrij en hoe Goeree-Overflakkee steeds meer uitgroeit tot een energiehub. Petra ’t

Lees verder »

De energietransitie op Goeree-Overflakkee: de koers, de ambities en de stappen

In Stad aan ’t Haringvliet worden mooie stappen gezet binnen de energietransitie. Maar hoe ziet de energievoorziening op heel Goeree-Overflakkee er over 10, 15 of 30 jaar uit? Is waterstof een oplossing voor meerdere dorpskernen op het eiland? Of zijn andere oplossingen om van het aardgas af te stappen geschikter voor bepaalde dorpen? Welke duurzame,

Lees verder »

Stad Aardgasvrij weer een stap dichterbij – projectteam en inwoners in gesprek tijdens informatieavond in ‘t Trefpunt

Een goedbezochte informatiebijeenkomst over demonstratieproject Stad Aardgasvrij. Ongeveer 45 inwoners van Stad aan ’t Haringvliet kwamen naar ’t Trefpunt. Daar kregen ze informatie over de laatste ontwikkelingen van het waterstofproject. Veel mensen waren vooral benieuwd naar de volgende stappen en of het plan nog steeds voldoet aan de 8 beloften.     Terugblik De avond

Lees verder »