Nr. 38 van de duurzame 100 Trouw

Ook dit jaar presenteert Trouw weer de Duurzame 100. Een lijst van groene denkers en doeners. Net als in 2019 dit jaar geen wetenschappers, politici en mensen uit het bedrijfsleven in de lijst: het burgerinitiatief staat centraal!

Zelf iets groens doen, thuis of in de wijk. Dat typeert de tweede editie van de Duurzame 100 van burgerinitiatieven. Maar ook: de stem verheffen. Opvallend dit jaar is de hoge notering voor activisten. Mensen die politici en bedrijven aanspreken op hún verantwoordelijkheid, staan op topposities.

Op 19 mei 2020 heeft Stad Aardgasvrij zich aangemeld voor de Duurzame 100 van Trouw. Daarop hebben we te horen gekregen dat we een kans konden maken op een plek in de top 100. Op 6 juni hebben we onze aanmelding compleet gemaakt en daarna moest er gewacht worden tot 8 oktober. 

Vandaag hebben wij te horen gekregen dat we op nummer 38 zijn geëindigd. We zijn trots op dit resultaat en denken dat dit bijdraagt aan de bekendheid van ons project en ook de kans vergroot op bijdrage van de overheid en het bedrijfsleven. 

 

 

Ander nieuws

Projectleider Pieter Verberne stelt zich voor

Pieter Verberne, de nieuwe projectleider van Stad Aardgasvrij, loopt al heel wat jaren mee in het vak. Maar een project als dit heeft hij nog niet eerder onder zijn hoede gehad. Een inwonersinitiatief, vernieuwend en mogelijk baanbrekend in energie-land. Genoeg reden voor Pieter om nu regelmatig af te reizen naar ons eiland. Sinds 1 maart

Lees verder »

Save the date – Informatieavond 6 juli in ’t Trefpunt

Op maandag 6 juli organiseren wij weer een informatieavond in ’t Treftpunt is Stad aan ’t Haringvliet. Tijdens deze avond vertellen wij u over de laatste ontwikkelingen van demonstratieproject Stad Aardgasvrij. Projectleider Pieter Verberne vertelt meer over de ontwikkelingen binnen het project. Ook vertelt hij wat de volgende stappen zijn. Daarna kunt u in gesprek

Lees verder »

Petra ’t Hoen maakt kans op titel Waterstofwethouder van het Jaar

Wethouder duurzaamheid Petra ’t Hoen is genomineerd voor de titel Waterstofwethouder van het Jaar. Met deze verkiezing wil organisator Nederland Waterstofland laten zien welke rol lokale bestuurders hebben bij het sneller uitvoeren van waterstofprojecten. In dit interview vertelt Petra over het waterstofproject Stad Aardgasvrij en hoe Goeree-Overflakkee steeds meer uitgroeit tot een energiehub. Petra ’t

Lees verder »

De energietransitie op Goeree-Overflakkee: de koers, de ambities en de stappen

In Stad aan ’t Haringvliet worden mooie stappen gezet binnen de energietransitie. Maar hoe ziet de energievoorziening op heel Goeree-Overflakkee er over 10, 15 of 30 jaar uit? Is waterstof een oplossing voor meerdere dorpskernen op het eiland? Of zijn andere oplossingen om van het aardgas af te stappen geschikter voor bepaalde dorpen? Welke duurzame,

Lees verder »

Stad Aardgasvrij weer een stap dichterbij – projectteam en inwoners in gesprek tijdens informatieavond in ‘t Trefpunt

Een goedbezochte informatiebijeenkomst over demonstratieproject Stad Aardgasvrij. Ongeveer 45 inwoners van Stad aan ’t Haringvliet kwamen naar ’t Trefpunt. Daar kregen ze informatie over de laatste ontwikkelingen van het waterstofproject. Veel mensen waren vooral benieuwd naar de volgende stappen en of het plan nog steeds voldoet aan de 8 beloften.     Terugblik De avond

Lees verder »

Save the date – Informatieavond 19 januari in ’t Trefpunt

Op maandag 19 januari organiseren wij weer een informatieavond in ’t Treftpunt is Stad aan ’t Haringvliet.  Tijdens deze avond vertellen wij graag over de laatste ontwikkelingen van demonstratieproject Stad Aardgasvrij. Ook vertellen we wat de volgende stappen zijn. Daarna kunt u in gesprek met kwartiermaker Bert den Ouden, de Tafelaars en projectteamleden die werken

Lees verder »